|
Spellen
Waarom
zou je een spel gebruiken om kinderen iets te leren?
- Spellen zijn motiverend voor kinderen. Kinderen zijn voor een spel
vaak bereid meer inspanning te leveren, zich beter en langer te concentreren
en lossen zo vaak problemen op die ze anders hadden laten liggen.
-
Spellen activeren. Kinderen moeten actief deelnemen, inzet tonen, samenwerken,
overleggen, oordelen, en meningen geven. Bij sommige spellen moeten
kinderen zich coöperatief opstellen en samenwerken met anderen
om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken.
-
Bij een spel heeft iedereen op zich evenveel kans om te winnen. Zeker
als kans een rol speelt, maar ook als andere vaardigheden dan ‘schoolse’
vaardigheden een rol spelen in het spel hebben ook kinderen die niet
zo goed in het betreffende vak zijn ook een kans om te winnen. Dat is
heel motiverend.
|
- Een spel biedt de mogelijkheid de stof te herhalen op een leuke manier.
Als het spel goed is willen kinderen het vaker spelen en oefenen ze
zo de leerstof.
-
Een spel speel je in elk geval niet alleen, maar samen. Dat betekent
dat er in elk geval over het spel gepraat moet worden en als het goed
is ook over de leerstof. Dit is een goede manier om stof te leren beheersen,
nieuwe woorden te leren en de taalontwikkeling te bevorderen.
-
Hoewel een spel inderdaad wat meer voorbereiding kan kosten dan andere
werkvormen, kost het relatief weinig tijd als kinderen het spel eenmaal
kennen. Met een kant-en-klaar spel en eventueel lessuggesties en opdrachten
kan een leerkracht snel aan de slag.
-
Spellen zijn een didactische werkvorm en vormen een goede afwisseling
op normale werkvormen.
|
|
|